Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

Najważniejszy rok

Każda Mama chce mieć piękne, mądre, grzeczne, a przede wszystkim zdrowe dziecko. Warto i należy dbać o to od pierwszych dni jego życia. Dobrze jest uważnie obserwować rozwój dziecka i w mądry i odpowiedzialny sposób na niego wpływać.

To się nazywa wychowanie.

Jest to długi, trudny i odpowiedzialny proces, który trwa od urodzenia, aż do osiągnięcia przez dziecko samodzielności życiowej. Na wychowanie nie ma recepty. Każdy Rodzic wychowuje inaczej. Każde dziecko wychowuje się inaczej. Jedno jest pewne: dziecko należy przygotować do życia, ale nie ułatwiać. Nauczyć, a nie wyręczać je we wszystkim. Bo dziecko musi samo przeżyć swoje życie i dlatego musi być do tego przygotowane – pod każdym względem: fizycznym, psychicznym, emocjonalnym.

Tylko rok

Do opanowania podstawowych (a zarazem niezbędnych) umiejętności ruchowych dziecko ma rok – pierwszy rok swojego życia (no, może półtora). Dlatego pozwólmy dziecku spokojnie i solidnie opanować te, jakże potrzebne, a wręcz niezbędne do dalszego (prawidłowego) funkcjonowania umiejętności ruchowe: obracanie się (na plecki, na brzuszek), siadanie, siedzenie, czworakowanie, klękanie, wstawanie, stanie i w końcu chodzenie. Bardzo ważne jest opanowanie kontroli ciała przy zmianie pozycji, np. z leżenia do siadu, lub z klęku do stania. Choć sobie tego nie uświadamiamy (my dorośli, którzy już to potrafią i robią to automatycznie i bez zastanawiania się), to dla malucha, który dopiero nabywa te umiejętności, który się uczy nad nimi panować, jest to niezwykle trudny proces – zwłaszcza gdy zaczyna wykorzystywać nowe umiejętności. Maluch musi w sobie (w swoim ciele, całym organizmie) „zgrać” ze sobą mnóstwo elementów: opanować równowagę, dopracować koordynację, pokonać grawitację, wyczuć podłoże, zapanować nad wszystkimi częściami (a jest ich niemało i podczas ruchu każda „pracuje” inaczej) swojego ciała. Dlatego pozwólmy dziecku spokojnie i porządnie to wszystko sobie wypracować. Dajmy dziecku na to czas. Nie przyśpieszajmy, nie wyręczajmy, nie pomagajmy niepotrzebnie. Dziecko musi SAMO i w odpowiednim dla siebie momencie nabyć wszystkie umiejętności. Każda umiejętność ma swój czas – w odpowiednim momencie życia dziecka powinna być opanowana.

Wszyscy Rodzice chcą mieć piękne, mądre, grzecznie i zdrowe dzieci. Więc jeśli się coś dzieje – coś niedobrego, to należy interweniować. Dlatego należy obserwować rozwój dziecka, i jeśli nas coś niepokoi, jeśli dziecko zachowuje się... dziwnie, nietypowo, niespokojnie, reaguje nadmiernie – lub wręcz przeciwnie: nie reaguje w pewnych sytuacjach, nie wykonuje czegoś, co powinno robić - to jest to powód do kontaktu ze specjalistą. W przypadkach, gdy zaburzony jest rozwój ruchowy dziecka, gdy jest on nieharmonijny, gdy umiejętności ruchowe mocno odbiegają od tzw. normy, pomóc może fizjoterapeuta. Wykształcony fachowiec, który oceni umiejętności dziecka, jego ewentualne deficyty, dobierze i poprowadzi terapię, powie Rodzicom, co i jak mogą robić w domu, aby pomóc dziecku. Dzięki temu i pracy, którą wykonają rodzice i terapeuta jest ogromna szansa, że większość wad zostanie skorygowana, a dziecko odzyska sprawność.

mgr Magdalena Bojarun
specjalista I0 rehabilitacji ruchowej,
terapeutka NDT-Bobath, PNF, SI